Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

Křížem krážem Trojměstím

Polsko je země, která se u nás často přehlíží, nebo se o ní mluví v negativních souvislostech. A myslím, že je to škoda. S Poláky máme hodně společného, ať už historicky, kulturně nebo jazykově… a protože Polsko je zhruba čtyřikrát větší než Česká republika, je tam hodně co vidění. Osobně tam rád jezdím – a na jednu ze služebních cest jsem vzal i Světlanku a vyrazili jsme do Trojměstí. Takto se nazývá oblast tří měst na úplném severu Polska, u Baltského moře. Jedná se o města Gdaňsk, Sopoty a Gdyni. O něco z cest se pokusím podělit v tomto článku.

Do Polska se samozřejmě dá letět. Ale co si budeme povídat, při cestě letadlem člověk moc zemi nepozná. Využili jsme tedy kvalitní vlakové spojení: jen kousek z Brna do Břeclavi a tam hurá na EC Sobieski, jedoucí (8 hodin) přímo do Gdaňsku. Takže bylo dost času na odpočinek, počtení, poznávání krajiny, i návštěvu jídelního vozu, kde jsme si dali výborný polský žurek (kyselou polévku s klobásou, vejci a bramborami).

V Gdaňsku jsme se večer ubytovali a další 2 dny strávili na konferenci. V mezičase jsme využili tramvaj a navštívili centrum města s majestátními historickými budovami, vysokými kostelními věžemi a krásnou přístavní promenádou se zachovaným nákladním jeřábem.

Na sobotu po skončení konference jsme si naplánovali cestu – a sice z Gdaňsku do Sopot a dále na přes Gdyni na tzv. Helskou kosu. Tak se nazývá úzký poloostrov (v některých místech jen pár stovek metrů), který jako kosa vybíhá mezi Gdaňský záliv a Baltské moře.

Po Trojměstí (tj. na úseku Gdaňsk – Sopoty – Gdyně) jezdí zvláštní „rychlovlak“ SKM, kterým jsme se přiblížili do Sopot. Je to přímořské letovisko, kde to v létě žije a i teď (v listopadu) tady bylo celkem rušno. Prohlédli jsme si město (se zajímavým Křivým domkem) i pláž s nejdelším dřevěným molem v Evropě.

Dál jsme pokračovali do Gdyně, kde jsme přestoupili na vlak směrem Hel. Městečko bylo trochu opuštěné, navíc se pomalu stmívalo… ale stihli jsme se projít po pláži i shlédnout něco z válečného opevnění, které lemuje pobřeží. A pak zpátky stejnou cestou do Gdaňsku.

V neděli ráno jsme se vydali na cestu zpět, opět do Břeclavi a do Brna. Cestou jsme mimojiné míjeli známý středověký hrad Malbork… tam se snad také někdy podíváme. Výlet nás každopádně utvrdil v přesvědčení, že v Polsku je co poznávat a určitě jsme tam nebyli naposledy. Nechte se také inspirovat :-)