Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

Orient expres – stále žijící legenda, nebo vlak pro horních deset tisíc?

Nejspíše obojí. Konečně, přesvědčte se sami, Orient expres, luxusní železniční legenda dvacátých let 20. století, vždy od března do listopadu brázdí evropské tratě a od roku 1999 navštěvuje několikrát do roka i Prahu a spatřit jej můžete na moment i v Brně a na celém koridoru, jen se stačí obrnit trpělivostí a fotoaparátem.

Vlak je sestaven z původních vozů, jejichž design a marketerie byly restaurovány předními umělci do nejmenších detailů. V roce 1982 bylo dokončeno restaurování vozů a celkové náklady se pohybovaly okolo 11 milionů liber, tedy asi 500 milionů Kč. Nejen že vlaku byla vrácena zašlá čest a sláva, ale oproti minulosti byla zvýšena bezpečnost cestujících, (v dobách pravidelného provozu byl Orient expres častým terčem loupežníků, zvláště na řeckém a tureckém území) a i provoz vlaku je nyní hladší a jízda plynulejší.

Společnost ORIENT – EXPRESS HOTELLS TRAINS and CRUISES používá při cestách Evropou zvláštní vlaky:

Venice Simplon – Orient Express (VSOE) – nádherné původní vozy Compagneé International des Wagons Lits, jezdící na několika trasách, např. Benátky – Vídeň – Praha – Paříž – Calais a další.

British Pullman – krásný tradiční vlak Pullman z 20. a 30. let dvacátého století, jezdící na trase mezi Folkestone a Londýnem.

VSOE má tři restaurační vozy, barový vůz a 9 lůžkových vozů s dvoulůžkovými oddíly, 2 vozy s jedno a dvojlůžkovými oddíly a 2 služební (zavazdlové) vozy. Délka celé soupravy je 401 m, váha 944 tun. Vlak může uhánět krajinou až 140 km/h a vézt při tom 188 cestujících. Tradiční cesta mezi Londýnem a Benátkami, trvá 31 hodin, tedy necelé dva dny a zahrnuje jednu noc ve vlaku, za tu dobu vlak urazí dlouhých 1715 kilometrů. Cesta z Prahy do Paříže trvá 20 hodin s jednou nocí ve vlaku.

Jídla table d´hotel jsou v ceně jízdenky. Kontinentální snídaně a odpolední čaj jsou servírovány do kupé, zatímco obědy a večeře jsou podávány v restauračních vozech. Oproti dobám minulým, není dovoleno v prostorách soupravy kouřit a to ani lulku anglických gentlemanů, ani doutník továrníků.

Tak co, milí přátelé, zalíbila se vám představa jízdy v takovémto vlaku? Chtěli byste svou milou požádat o ruku za svitu svíčky v restauračním voze? Nebo vy, milé dívky a ženy vzít pána svého srdce na romantickou projížďku? Proč ne, stačí si obléknout smoking a ženy velkou večerní a hurá na nádraží…. I když…budete muset ještě sáhnout pořádně hluboko do svých peněženek.

Tak pro zajímavost – budete-li se chtít svézt z Prahy do Londýna, nachystejte si 2 070 EUR. Samozřejmě pouze za sebe, ale pokud už se „praštíte“ přes kapsu, tak snad nepojedete sami, ne? Komu by stačil výlet pouze z Prahy pod Eiffrlovku a tedy města na Seině, tomu bude stačit „pouhých“ 1700 EUR. A kdo má opravdu tučné konto a dobrodružnou krev a chce zažít atmosféru původní trasy tohoto vlaku, zaplatí 6 500 EUR a vydá se na cestu z Istanbulu do Paříže.

No a my, co stojíme nohama na zemi, vezmeme deku a vydáme se ke koridoru mezi Bílovice a Blansko. Až kolem nás ten přepych pojede, uděláme pár fotek a půjdeme na pivo. Cestou k naší oblíbené restauraci si budeme říkat jaké by to bylo takovým vlakem jet. A budeme to mít levnější a zážitek taky krásný, ne?

Ale abych vás milí přátelé neošidil o informace, kdyby snad někdo dostal chuť se povozit, mrkněte na www.orientexpress.cz a tam se vše dozvíte. Přeji šťastnou cestu…

expres

Autor: Kamil KYZLINK

Autor fotky: Martin BOJDA

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová