Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

(Nejen železniční) dovolená v jižních Čechách

Následující článek výjimečně nepochází z pera našeho „redaktora“, nýbrž od mé maličkosti (webmastera Jirky). Začátkem srpna jsme jsme strávili týden v jižních Čechách. Ten nebyl nijak zvlášť železničně zaměřený (když odpočinek, tak i od železnice, a zvlášť pro trpělivou manželku), ale přesto jsme se občas k železnici přiblížili. Nebudu zde psát o návštěvách zámků nebo romantických rybnících; zaměřím se samozřejmě na železniční stránku našeho pobytu: ať už pobyt v penzionu v blízkosti trati nebo návštěvu známých železničních památek.

Náš penzion se nacházel v těsné blízkosti jednokolejné elektrizované trati České Budějovice – České Velenice. Až tak detailně jsme pobyt neplánovali, tuto „drobnost“ jsme zjistili až na místě. Když nám ale byl dán výběr ze dvou pokojů a jeden byl obrácen k trati, tak jsme jej vzali. Takže při některém z rán (když jsme se chystali na cesty) nebo večerů (po návratech z cest) vznikly následující fotografie. Na první je ranní osobní vlak, na druhé je večerní nákladní vlak v mlze...

JC1

Známou jihočeskou železniční atrakcí jsou jindřichohradecké úzkokolejky. O tomto fenoménu se tady určitě nemusím rozepisovat. Cestou přes Jindřichův Hradec jsme se zastavili ve stanici společnosti této dráhy. A vypadalo to, že zrovna ve správný čas: stála zde „zatopená“ parní lokomotiva, k odjezdu se chystal jeden vlak a za chvíli přijel i druhý vlak.

JC2

JC3

Další typicky jihočeskou železniční památkou je bývalá koněspřežná dráha. Stop se do dnešních dnů moc nedochovalo, o to víc je ale o ně pečováno.

Navštívili jsme tedy muzeum koněspřežky v Českých Budějovicích. Je skryto v bývalém strážním domku. Expozice je malá ale výživná, je zde vystaveno i několik exponátů a promítá se video o historii a odkazu dráhy. Jednalo se o spojení vodních tojků Vltavy a Dunaje, trať vedla z Českých Budějovic do rakouského Lince. Byla vlastně předchůdcem dnešní železnice – první „klasická“ železnice u nás, jak ji vnímá většina z nás (tedy „parostrojní“) vznikla cca 20 let po zmíněné „koňce“. Koněspřežná dráha je proto chápána jako první evropská železnice.

Abychom viděli i něco přímo v terénu, navštívili jsme jednu z patrných stop: zachovaný most s částí náspu u obce Velešín.

JC4

JC5

Tolik stručně z jižních Čech... jak bylo řečeno v úvodu, nebyla to žádná „šotoakce“. Rádi jsme však poznali nová místa, a když k nim patří koleje, tím líp...

JC6

Autor článku: Jiří AMBROS
Autoři fotografií: Jiří a Světlana AMBROSOVI

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová