Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

Lanová dráha Punkevní jeskyně – Macocha

Ještě než si povíme o této konkrétní lanovce, je na místě, abychom si o tomto druhu dopravního prostředku řekli víc. Lanovka je brána jako drážní vozidlo, neboť má pevnou jízdní cestu, stejně jako vlak. Lanovky jako takové, můžeme dělit z několika hledisek, přičemž nejčastějí je děléme na nákladní a osobní a dále pak na pozemní a visuté, sedačkové a kabinkové...možností je spousta. Pro krátkost bude stačit, že lanovka je drážním vozidlem a uplatní se při překonávání členitosti terénu tam, kde už železnice nepostačuje.

Moravský kras je jednou z lokalit, kterou hojně navštěvují turisté. Je zde bohaté cyklo, i pěší turistické vyžití, i mnoho přírodních krás, mezi které patří bezesporu jeskynní systém s ponornou říčkou Punkvou a také propast Macocha. V minulých letech tato lokalita byla zatěžována motoristy, kteří jezdili co nejblíže k propasti. Proto se uvažovalo jak jednak částečně zamezit vjezdu automobilů, ale také zatraktivnit tuto oblast. V 90tých letech zde byl vybudován dopravní systém, který zahrnuje silniční vláček, co jezdí od hotelu Skalní mlýn až ke vchodu do Punkevní jeskyně.Odtud k propasti je vedena právě tato lanovka. Dolní stanice představuje směs kovu, zdiva a železa a je ve výšce 361,83 m.n.m, zakomponovaná do krajiny. Stavět se začalo v roce 1994 a výrobcem lanovky byla německá firma Doppelmayer. Provoz na dráze začal v roce 1995. Horní stanice je také železobetonová s dřevěnýni prvky a je ve výšce 492,92 m.n.m. Kabiny pojmou každá 15 osob, při jízdě dlouhé zhruba 2 a půl minuty, překonáte dvě podpěry a převýšení 131,9m. Přepravní kapacita je 353 osob za hodinu a rychlost jízdy je 2,5 m/s. Lanovka překonává průměrný sklon 63,41 procent a průměr lana, co je zároveň nosným i tažným, činí 41mm.

Lanovka je zajímavá svou konstrukcí i umístěním a určitě milovníkům techniky a drah, můžu jen doporučit.

lanovka1

lanovka2

lanovka3

Autor článku a fotografií: Kamil KYZLINK

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová