Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

28.4.2010 Začala první etapa oprav Ježkova mostu

A je to tady, dočkali jsme se nejen my, ale i veřejnost. Lidé co chodí blanenským parkem kolem našeho mostu (zaslechl jsem už že by se mělo říkat Most Kolejové, příp. Jiřího most, protože Ježkovo vlastnictví je minulost, ale nebudeme slovíčkařit), si jistě povšimli, že na mostě nastaly změny. Je to tak. Poté, co byl prohlášen památkou totiž bylo nezbytné, aby vypadal tak, jako v dobách kdy vzniknul, nebo alespoň přibližně tak. Úplné podoby nedocílíme, je jasné že přes Berounku už nepovede a sotva kdy přes jiný tok a konzistence nátěrů je dnes určitě jiná, než před stem a více lety. Jsou ale práce, které se udělat dají a první etapou oprav bylo odstranění novodobých prvků, tedy takových, které byly na most dodány později a úplně tak nesloužily provozu a spíše jej hyzdily. I když v době, kdy sloužil vlečce, jistě účel měly.

Bylo třeba odstranit bránu, která v minulosti byla k mostu přidána, aby chránila vjezd do závodu ADAST a později, aby na most nevstupovaly osoby (i když ty na něj vstupovaly i na vlastní nebezpečí), dále bylo třeba odstranit boční železné tubusy, jimiž podél mostu vedly elektrické kabely z jednoho na druhý břeh Svitavy. A konečně, jako poslední, došlo k odstranění plechových přechodových plátů - byly dost rezavé a děravé a pohyb po nich mohl být již nebezpečný, ale také doufáme, že jejich odstranění omezí pohyb nepovolaných osob po památce a tím i nepořádku kolem. Později zhotovíme přechodová média pouze na jedné straně kolejového svršku, druhá strana bude nejspíše ponechána kvůli údržbě a také proto, aby lidé viděli, jak je most stavěn.

Práce na mostě probíhaly za účasti pěti členů našeho spolku, trochu mě opět zamrzela malá účast místních. Ale mile mě překvapil moment, kdy nám jeden místní občan, který se s námi dal do řeči, pomohl s transportem těžkých plechů. Celá tato práce zabrala asi 6 hodin a protože v okolí mostu je omezený přístup k elektrice, měli jsme zapůjčenu elektrocentrálu na benzín, přivezenou z Brna.

V nejbližších dnech proběhne dokončení první pracovní etapy, do které pak bude zahrnuto i posečení trávy kolem mostu.

Po nezbytných jednáních s úřady započneme etapu II, ve které počítáme s nadzdvižením a vyšším podložením mostu a poté již s důkladnym odrezením a natíráním.

O všech postupech a pracech se dočtete zde, o některých i v médiích.

uklid1

uklid2

uklid3

Autor článku a fotografií: Kamil KYZLINK

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová