Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

2.4.2011 Otevření renovované zastávky v Čeladné

Nostalgických jízd proti minulým rokům dosti ubylo a to nejen tady na jihu Moravy, takže chceme-li nějakou tu jízdu zaznamenat, musíme za ní cestovat na nemalé vzdálenosti. Už jsem byl natěšený až nějaká ta železniční akce zase vypukne, takže mě velmi potěšilo dovědět se, že pojede tu první dubnovou sobotu historický vlak, ovšem až na Ostravsku. Zvláštní historickou jízdu vypravilo jedno železniční sdružení z Ostravy, u příležitosti znovuotevření železniční zastávky v obci Čeladná. Čeladná je obec pod Lysou horou, v pohůří Beskyd, dnes centrum rekreace a sportu, ležící na trati Ostrava-Valašské Meziříčí. Jízda po této trati pro mě byla tak trošku srdeční záležitost, neboť v katastru zmíněné obce jsem se narodil, z nemocnice, kde se tak stalo, jsou nyní malé lázně…

Nicméně zpět k cestování - chtěl-li jsem jízdu s párou absolvovat, znamenalo to vstávat už před 4. hodinou ráno (pro mě výkon dost heroický, protože když nemusím, nijak se z postele nehrnu), dojet z naší vesničky do Brna a odtud rychlíkem do Ostravy. To vše jsem zdárně absolvoval, takže jsem krátce před půl osmou ráno stanul na nástupišti železniční stanice Ostrava hl.n. Odjezd historického vlaku byl vypsán na 8.50, stavil jsem se tedy v místním ČD centru, vyzjistit podrobnosti. Velmi ochotná paní za přepážkou mi charakteristickou ostravštinou vysvětlila že „vlak pofara z pateho perona,“ tak jsem se tam vydal. A vida, mašinka i s vozy už byla přistavena, minimální počet lidí kolem, dalo se teda ještě slušně vše obejít a vyfotit.

V čele soupravy tedy stála parní lokomotiva řady 423.041 DKV Ostrava, za ní potom celodřevěný služební vůz a za ním klasické vozy 3. třídy (Rybáky), protože se počítalo s velkým množstvím lidí, tak byly řazeny také současné vozy 2. třídy Bmx, které po odpoledním návratu přešly na Os vlak do Opavy.

Vyjeli jsme přesně podle plánu, vlak však nezastavoval ve všech stanicích. Zastavili jsme na nedlouho otevřené stanici Ostrava-Stodolní, Ostrava-střed, Lískovec u Frýdku, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Čeladná a Frenštát pod Radhoštěm.

V Čeladné vlak přivítali vlak zástupci obce, včetně starosty. Ten po krátkém projevu přestřihnul pásku a otevřel tak renovovanou zastávku. Dříve obec měla celodřevěnou zastávku v podhorském stylu. Ta byla v roce 2010 zbourána a nahrazena novou, moderní budovou. Na zastávce čekala na náš vlak také cimbálová muzika, šampaňské a místní koláče.

Protože zastávka je pouze jednokolejná a trať je na směr k Valašskému Meziříčí dost frekventovaná, musela souprava uvolnit místo pravidelnému osobnímu vlaku od Frýdlantu a pokračovala do stanice Frenštát, kde bylo provedeno dozbrojení lokomotivy. Lidé mohli vystoupit právě v Čeladné, kde byl v obci připraven bohatý program. Já však pokračoval na konečnou, kde jsem sledoval posun a dozbrojování, za pomoci hasičů z Frenštátu. Po asi třech hodinách se vydala souprava zpět do Ostravy, už teda ne tak hezky poskládaná pro fotografy, protože za parní lokomotivou, která byla otočená tendrem vpřed, byla dieselová posunovací, pak vozy Bmx, teprve potom 3. třída.

I tak se ale ostravským příznivcům železnice akce vydařila, bylo se na co dívat, nebyla nouze o zážitky a už se těším na další podobné akce i u nás na jihu.

celadna1

celadna2

celadna3

celadna4

Text a fotografie: Kamil KYZLINK

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová