12.12.2010 Co přináší nový jízdní řád na naše koleje?
Je tu změna jízdního řádu a s ní i plno dalších změn. Pokusím se zde nastínit ty nejdůležitější, které kolem vlaků jsou. Bude se opět i rušit. Se změnou nevyjedou na svou trať některé dálkové vlaky. Tak koridor nespatří např. vlak EC „Matthias Braun“ z Prahy do Salzburku, nevyjedou ani polední rychlíky z Prahy do Hradce Králové a ani zpět.
Z železniční mapy nám opět zmizí nějaké „lokálky,“ houkání vlaků a cinkání přejezdů utichne na pěti tratích v ČR: Heřmanův městec – Chrudim město, Velká Kraš – Vidnava, Moravké Budějovice – Jemnice, Dívčice – Netolice, Litovel – Mladeč. Vlaky ale neutichnou na tratích Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov a Ivančice – Oslavany, kde však pojedou jen o víkendech a v turistické sezoně.
I když ČD uvádějí, že vyjede o 1 procento vlaků méně, bude se i obnovovat a přidávat. Tak se na I. koridor vrátí legendární „Slovenská strela“ opět jako SC Pendolino a trasu z Prahy do Bratislavy zdolá za 3 hodiny a 45 minut. Další novinkou změny je „Écéčko“ až do polského Štětína. Taky se nám na kolejích objeví expres (Ex) až na sever Slovenska - konkrétně do Zvolena, každodenně z Prahy s odjezdem v 15.11. V létě změna přinese něco pro dobrodruhy, po kolejích se dostaneme přímo až do Bulharska a Řecka. Komu připadá letadlo jako přežitek, nebo touží po romantice dlouhé cesty, může využít sezonní rychlík (R) „Nesebar“ a nechat se dovézt do prosluněné Soluně…
Z Brna a nádraží pod Petrovem zaduní více rychlíků večerním tichem tratí na Vysočinu, konkrétně do Havlíčkova Brodu. Poslední vyrazí uvedeným směrem v 19.22 hodin. Jméno hradu na kopečku – Buchlov – nese vlak, který vyjede z Prahy, aby spojil nově naši metropoli s Uherským Hradištěm, kdo cestuje z Prahy do města Baťova, sveze se vlakem s honosným jménem „Zlínský expres.“ Odjíždí z Prahy v 19.17. Na koridoru mezi Prahou a Ostravou nám zasviští více rychlovlaků v kategorii SC, svezete se o víkendu z Prahy navíc v 7.13 h a opačným směrem v 11.37 h. Na našem nádraží, tedy v Brně, se objeví 4 nové rychlíky, aby vyjely do hor - přesněji do Jeseníku, s přímými vozy do Šumperka. Toto jistě potěší vyznavače zimních sportů.
Co se týká tarifu, nepotěšíme notorické nestíhače a dobíhače, kteří si kupují jízdenku ve vlaku – přirážka za ochotu průvodčího se zvyšuje z 30,- na 40,-Kč. A protože se šetří, tak sleva na zpátečním jízdném, která dosud činila 10 procent, už bude pouze 5 procent. A komu ujede poslední spoj? Sněží a on chudák zůstane na malé zapadlé zastávce, nevěda co dělat - zavolá si na 840112113 a tam mu prý poradí, co dál… třeba mu vypraví zvláštní vlak.
Kreditní slevová karta ČD – In-Karta také prochází změnami, tedy ona fyzicky ne, ale její aplikace i platnost. Zatímco dosud jste si ji museli koupit na 3 roky platnosti, teď můžete pouze na jeden, či dva roky. Což je rozumná změna. Nabídka zahrnuje i novou aplikace In100. Ta vám umožní vcítit do kůže železničáře, který si jen sedne do vlaku a aniž se stará o jízdenku, jezdí si, jak mu libo. Tato možnost je pro všechny, nejen pro zaměstnance, jen musíte trošičku zatlačit na své peněženky. A jak je to s cenami za tuto plastikovou kartičku? To se dočtete na této stránce.
Jistých změn dostály i síťově jízdenky SONE+ a to hlavně v tom, že jsou celosíťové a regionální. Tomu odpovídají i jejich ceny – viz tento odkaz.
Takže vidíme, že se nám zde diplomaticky dostalo vysvětlení, že služby se zkvalitňují a spojů přibývá, ovšem v praxi to znamená, že služby se zdražují a spojů ubývá… Ale co naděláme, na tratích je hezky v zimě v létě a jak jsem už kdysi kdesi napsal, vlakař všude bratra má, takže je třeba se na ty změny jet podívat, ne? Takže nashledanou ve vlaku…
Text a foto: Kamil KYZLINK