Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

11.9.2010 Oslavanské historické slavnosti

V původně hornickém městečku Oslavany mají každým rokem v září historické slavnosti; nejde vlastně o nic mimořádného, je to jakási směsice jarmarku, divadla a hodů v jednom. Na nádvoří tamního zámku vystupují rytíři, kejklíři a hudebníci, kolem toho všeho stánky a vůně z desítek pochutin. My však tohle vše navštěvujeme z jiných důvodů. ČD z Brna vždy na tuto akci vypravují zvláštní parní vlak, který na tyto slavnosti doveze lidi z Brna a z Moravského Krumlova. Letos měl být vedený lokomotivou řady 433.001 známou na Moravě jako „Skaličák.“ Tato lokomotiva byla vyráběna na sklonku 40. let minulého století v závodech ČKD. Její váha činí 75,7 t, výkon 600 kW a maximální rychlost tohoto krásného stroje je 60 km/h.

Ovšem onu zářijovou sobotu se mašinka nehnula ani o centimetr, ať pánové strojvedoucí s topičem dělali, co dělali. Z posledních sil dojela s prázdným vlakem ráno před devátou na páté nástupiště a v čas odjezdu prostě odmítala jet. Prý za to mohlo prašné a vlhké uhlí, které se spékalo v topeništi a nebylo možné tedy vyvinout požadovaný provozní tlak. Co naplat - po skoro čtyřiceti minutách, kdy už začali být lidé nervozní přijela dieselová lokomotiva známá jako „Brejlovec,“ byla zapojena jako přípřež a takto upravený historický vlak, se dal do pohybu. Samozřejmě nám, devíti členům, kteří jsme se akce účastnili, chyběl onen charakteristický funivý zvuk při rozjezdech ze stanic, stejně jako kvílení píšťaly, které se sice občas ozvalo ale mnohem častěji bylo slyšet jen strohé houkání motorové lokomotivy. Stejně zklamáni byli i fotografové okolo trati, kteří výmluvnými gesty rukama komentovali průjezd vlaku. Překvapený zůstal i Martin Havlíček, který nastoupil v Ivančicích.

Po příjezdu na oslavanské nádražíčko jsme se ihned vydali nám známou cestou k hotelu Horník, kam vždy chodíme na jídlo. Náš fotograf Leoš se zdržel ještě s focením, jak tato povedená souprava odjíždí do Krumlova. Ani v hotelu nás moc nepotěšili, protože v tamním salonku probíhala nějaká soukromá akce; nejen že bylo méně jídel k dispozici, ale ještě jsme museli sedět rozstrkáni, ale tak pro jednou jsme to vydrželi. Hlavně že přálo počasí, což se líbilo hlavně našim malým kolegům, protože se mohli venku, jak se říká, vylítat. Někteří si zaskákali na trampolíně, která byla v zámeckém parku.

Předseda, jeho vnuk a právě jeden z našich malých členů, David a moje maličkost, jsme se vraceli na nádraží z městečka brzy, protože měl přijet Libor na motorce. Zbytek výpravy šel ještě prozkoumat, co oslavy nabízejí ve stáncích. No a náš místopředseda se vybavil dámskou společností, které se potom věnoval - jak jinak, náš fotograf (pozn.: on si přál, abych o tom napsal.) Libor opravdu do Oslavan přijel a velice se divil, co že to je za sestavu lokomotiv. V čele vlaku motorová, za ní pak parní lokomotiva, několik rybáků a jako poslední, vůz řady Bmx, kvůli přepravě kol. Tak jsme podebatovali se známýma lidma, s Liborem, mezitím přišli i ostatní Kolejáci a tak se, skoro na čas, mohlo jet zpět do Brna. Tam jsme taky před 17. hodinou dorazili, kromě Martina, který vystoupil ve Střelicích. Co se týká účasti a organizace, jako takové, tak to byla akce fajn, jen škoda té nejedoucí lokomotivy…

hist1

hist2

hist3

hist4

hist5

Autor článku: Kamil KYZLINK

Autoři fotografií: Kamil KYZLINK a Leoš KNECHT

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová