Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

19.5.2012 Údržba zahradní železnice

Jeden z našich mladých Kolejáků, Mirek Polák, se shlédl ve spolcích, jež vlastní železnici, která uveze i samotné lidi. Je jasné že nejde o železnici s rozchodem kolejí 1435 mm, ale jde většinou o jakési „úzkokolejky“ o rozchodech 100 a více milimetrů. Náš Mirek už o tom, že ten vlak postaví a že se jezdit bude, mluvil vlastně od roku 2010, jen se s plány na konstruování trefil do doby, kdy se začalo vážněji plánovat opravování našeho mostu. Tak Mirek začal montáž sám, jen za pomoci jednoho staršího pána z Bílovic nad Svitavou, který mu na jeho přání smontoval podvozky k vagonkům. Je vlastně škoda, že Kolejová se na konstruování zas tak moc nepodílela, železnice však i tak, vypadá vzhledem k věku konstruktéra – je mu 15 let – docela dobře. Jasně že se najdou mouchy: náš Koleják má hotovo 30 metrů kolejí, což je docela dost, není však zatím vyřešeno jejich spojování do sebe. A (zatím) chybí to nejhlavnější: pohonná jednotka, tedy lokomotiva, nebo prostě nějaké hnací vozidlo. I když vagóny se po kolejivu pohybují celkem lehce, buď se cestující musí odrážet, nebo se trať musí postavit do mírného sklonu.

V posledních dnech nejspíš konstruktér neodhadl počasí a kolejnice o rozchodu 127 mm pokryla koroze. Ne moc, ale i ta trocha měla vliv na jízdní vlastnosti vozíků po kolejích. My chceme tuto trať mít jako jedno z dětských stanovišť u mostu, bylo třeba tedy uvést koleje kapku do pořádku. Mirek tedy svolal na sobotu malou odpolední brigádu, při které se odrezovala jednotlivá pole kolejnic a poté se ještě vyzkoušely jízdní vlastnosti dráhy. Zúčastnila se naše slečna pokladní Karolínka, já, Svaťa a Míra, docela dost osob na to, abychom za odpoledne splnili, co jsme si určili splnit. V 16 hodin jsme už měli vyčištěna všechna pole, padlo na to docela dost brusného papíru, pak se mohlo začít jezdit. Náš test ukázal, že vlak v pohodě ve sklonu uveze víc osob za předpokladu, že dráha bude mít pod sebou zcela rovný podklad. Terénní nerovnosti Mirkovy zahrady způsobovaly vykolejování vozů. I tak si ale myslím, že pokud se vychytají mouchy, které celá dráha má a ať už Mirkovi, nebo někomu z nás se podaří jednou zkompletovat nějaké hnací vozidlo, získá Kolejová bezpochyby zajimavou atrakci.

Text a foto: Kamil Kyzlink

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová