Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

4.-5.6.2016 Parní Olympia

Víte, co je to parková železnice? Je to něco víc než zahradní železnice a fenomén poslední doby. Mnozí z vás asi neví, že parkovou železnici máme v Brně. Je právě v parku přiléhajícímu k nákupnímu centru Olympia. Společnost městských parkových drah (S.M.P.D.) tam vybudovala kompletní infrastrukturu. Najdeme tu nádraží i s depem a opravárenskou dílnou a asi půl druhého kilometru trati se dvěma rozchody. Přes letní sezonu se zde můžete pravidelně povozit malými vláčky parní i motorové trakce. A už po páté okruh hostil sraz rozličných modelů. Právě na tuto akci jsme se i s předsedou Kolejové vypravili.

Z ulice Úzká, nedaleko brněnského hlavního nádraží, je obchodní centrum dostupné zdarma autobusovou linkou. Po příjezdu na místo jsme se ponořili do víru zábavy. Zaujala nás expozice Muzea průmyslové železnice Zbýšov. Na parkovišti měli postaveno cca 50 metrů tratě a vozili lidi v otevřeném voze taženém motorovou lokomotivou. Naproti nim pak byly vystaveny stacionární modely parních strojů a dvě lokomobily. Lokomobila je stroj, pomocí něhož se daly pohánět například zemědělské stroje, jako mlátička, obracečka sena, atd. Zde lokomobila pomocí řemene poháněla flašinet. Hrál dokonce melodie kankánu. Našeho předsedu samozřejmě zaujal okruh se železnicí LGB, neboť jak už víte, buduje si vlastní kolejiště. Na výstavním okruhu se proháněla souprava stejná jakou má právě předseda v Blansku, potom souprava s nákladními vozy a lokomotiva rakouských drah ÖBB. Soupravy byly ovládané digitálně, s kompletním zvukem. Jedna ze souprav jezdila dokonce na plyn. Takže předseda vyzpovídal vystavovatele a nasbíral mnoho cenných rad.

Poté následovala prohlídka historických autobusů. Jezdil tam například kloubový Ikarus, ten si pamatuju z pravidelného provozu v brněnské MHD. Poté dvojice autobusů Škoda a Karosa ŠM. Jedním z autobusů jsme se i projeli. Dělal okružní jízdu do Modřic a po neplaceném úseku dálnice D2 zpět. A konečně jsme se dostali i k parkové železnici. Na okruhu jezdilo mnoho rozličných modelů, například repliky lokomotiv z úzkorozchodek v Jindřichově Hradci, nebo Osoblaze. Nebo model tramvaje z Vídně. Mohli jste obdivovat precizně zpracované modely parních lokomotiv. Za odjíždějícími vlaky mávali lidé a zvonily přejezdy, protože trať na mnoha místech kříží cyklostezku a na jednom ji podjíždí. Co bychom to byli za Kolejáky, kdybychom si to nezkusili. Jízdenka na každý vlak stojí 50 korun. Pak se postavíte na jedno z nástupišť Olympia hl.n. A čekáte na váš spoj. Nemusíte dlouho, vlaků opravdu jezdí dost. Zaplatili jsme si dvě jízdy. První spoj byla souprava vedena modelem červené dieselové lokomotivy. Trať hned po výjezdu z nádraží kříží cyklostezku, pak obloukem vjede pod most a následuje dlouhá rovinka. Na to že šlo o model a táhnul za sebou vlak naložený plně dospělými lidmi, byla jízda neuvěřitelně svižná a rozjezdy i brzdění plynulé. Celý okruh souprava zvládne asi za 12 minut. Jako druhý spoj jsme zvolili vlak tažený parní lokomotivou. Rozdíl byl znát. Rozjezd s mnoha lidmi dal mašince zabrat a i když jízda byla taky rychlá, ne už tak jako předešlá. Ale zase to byl úžasný zážitek. Rytmický klapot kol a odfukování parnáho strojku umocňoval požitek z jízdy.

Na akci jsme potkali našeho kolegu a kamaráda Jirku Pavlase, se kterým dlouho spolupracujeme. I když opravdu nákupní centra neprožívám, nápad s železnicí se mi líbí, i provedení a zpracování okolí. S povděkem jsme kvitovali i Parní pivo, které prodávali na nástupišti v nádražní hospůdce. Ano, i tu tam mají. Škoda jen, že jsme už neviděli historické parní válce, ale i tak to bylo dobře strávené dopoledne, zase jsme viděli kus historie a poctivé modelařiny. Můžeme všem doporučit návštěvu.

Text a foto: Kamil Kyzlink

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová