Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

7.5.2011 Pálavský okruh

Druhá květnová sobota již dlouhá léta patří na kolejích akci, která se těší pozornosti nejen železničních nadšenců. Z Brna ráno vyjíždí a večer se vrací zpět historický vlak, který nese název „Pálavský okruh.“ Tento vlak je jakýmsi klíčem k otevření turistické sezony na jihu Moravy, v kraji vína a slunce, v romantickém Lednicko-Valtickém areálu. Tomu odpovídá složení soupravy i cestujících. Nadšenci ocení hlavně lokomotivu v čele - vlak je veden parní lokomotivou řady 475.101, které se také říká „šlechtična.“ Kdo tuto lokomotivu již někdy viděl, jistě pochopí proč - její obrovitá kola, celková velikost, elegance a síla, působí opravdu vznešeně. Cyklisté ocení možnost zdarma si s sebou vzít svá kola a všichni společně oceníme historické vozy, včetně bufetového a vůbec atmosféru celé jízdy.

Co se týká našeho spolku, připravili jsme letos pro lidi ještě něco navíc a doplnili tak ČD a jiné spolky. Takže ve vlaku se při letošní vyjížďce sešli četníci jako z party strážmistra Arazima, průvodčí v dobových uniformách byli samozřejmostí, jedním z nich byl i náš člen Mirek Kadlík alias Obluda a ryze naše Kolejácké byly tři „dobovky,“ z nichž jedna je na tratích už známá a dvě se objevily nově. Na tratích pod Pálavou však byly nové všechny. Účast našich členů předčila očekávání. U vlaku se sešlo okolo patnácti Kolejáků. Ještě že jsme měli ve vlakové četě našeho člena,čímž jsme dostali přidělena dvě kupé v historické části soupravy. I když v začátku nastaly trošku problémy v organizaci: vlak měl v Brně na hlavním nádraží určeno 5. nástupiště, nakonec však kolegové železničáři záměry změnili, vlak přistavili na nástupiště první. Nádraží zažilo doslova stěhování národů, lidí bylo opravdu hodně.

Navzdory počátečním problémům však vlak vyjel na čas a osm minut po deváté opustil tedy Brno, aby se vydal na cestu k Mikulovu. Kdo by se domníval že na Břeclav, mýlil by se. Jelo se po trati na Jihlavu, až do Střelic. Tudy vlak pokračoval do stanice Novosedly, kde poprvé zastavil, po téměř dvou hodinách jízdy. Mezitím naše dobovky procházely vozy, předvedly se i v tom tejně jako vlak, tak i my jsme se v Lednici rozdělili na dvě části. Zanechali jsme v Lednici dvě dobovky, některé naše členy a s jednou dobovkou, předsedou a parním vlakem, se vydali zpět do Mikulova. Po asi hodinové pauze, se vlak vydal ku Břeclavi. Osádka parní lokomotivy vezla naši dobovou cestující, aby se holka taky podívala jak to má takový fíra těžké. Asi se jim velmi zamlouvala, protože ji nechtěli v Břeclavi ani pustit. Nicméně před osmnáctou hodinou vlak přijel do stanice Břeclav. Za moment po nás dorazila druhá polovina vlaku, kterou dovezla dieselová lokomotiva, známá jako „Bardotka.“ Opět jsme se všichni sešli, souprava se taky spojila, mašinka táhle zapískla a vydali jsme se na poslední úsek cesty, zpět k Brnu. Když jsme se blížili k Podivínu, zaslechl jsem za okny ránu. Na moment jsem se domníval, že nám někdo vjel do cesty a my ho odklidili z kolejí, ale vlak pokračoval plynule dál v cestě. Nakonec nám předseda oznámil, že náš průjezd asi zapříčinil autonehodu. U Podivína totiž vede vedle trati silnice. Na ní asi řidič jednoho auta sledoval náš vlak, čímž snížil pozornost a došlo ke střetu s jiným vozidlem. Celou nehodu viděli lidé z vlaku. Jak však vše skončilo, už jsme neviděli, neboť vlak mezitím urazil kus cesty a nehoda nám zmizela z dohledu. Do Brna vlak dorazil již bez problémů a včas. V hale brněnského nádraží holky v historických oděvech opět budily pozornost, takže ještě chvíli pózovaly náhodným fotografujícím cestujícím. Celá jízda opět stála za to a kromě fotek zde na stránkách, můžete spatřit obrázky také na profilu Kolejové na síti Facebook.

palavak1

palavak2

palavak3

palavak4

palavak5

palavak6

Text: Kamil KYZLINK

Fotografie: Leoš KNECHT a Honza NEKVAPIL

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová