Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

26.5.2011 Venice-Simplon-Orient Express projel přes Českou republiku

O historii tohoto legendárního vlaku tady bylo napsáno už dost, jeden článek i v letošním roce, ale co jeho přítomnost? Mnozí ani neví, že tento vlak, jehož tradice sahá do 80.let 19. století, lze na tratích potkat i nyní, ve století jedenadvacátém. A stalo se tak ve čtvrtek 26. května znovu. Vlak totiž slouží lidem k poznávacím zájezdům. Provozuje jej francouzská společnost ORIENT EXPRESS HOTELS, TRAINS AND CRUISES, která své klienty vozí právě po bývalých trasách vlaku, přičemž využívá právě zrestaurované vozy, takže jde vlastně o originál. Vlak 4x ročně projede i naší zemí, aby dovezl své zámožné klienty do Paříže či Londýna. Souprava zastaví ve významných evropských metropolích, kde mají cestující možnost vystoupit a prohlédnout si pamětihodnosti daného místa. Někde stojí vlak i déle, třeba dva dny, cestující jej opustí a přespí v hotelu. Do vlaku se za tuto dobu doplní vše potřebné, uklidí se v něm, cestující mají více času si prohlédnout město, kde se zrovna nacházejí a cesta se stává delší. Například z Benátek do Paříže se vlak zdrží několik hodin ve Vídni a pak dva dny v našem hlavním městě Praze a cesta tak trvá 5 dní. Zmínil jsem, že vlak vozí zámožné klienty, to proto, že ceny takovýchto zájezdů jsou pro obyčejné smrtelníky jaksi nad finanční možnosti. Pro zajímavost uvádím některé ceny tak, jak je zveřejnila výše zmíněná cestovní kancelář:

Londýn-Paříž-Benátky ... 2300 EUR (cca 57 500 Kč)

Benátky-Praha-Londýn ... 2810 EUR (cca 70 250 Kč)

Paříž-Istanbul (původní trasa vlaku)... 6780 EUR (cca 169 500 Kč)

Tras je samozřejmě mnohem více a nejlevnější je asi za 17 tisíc korun, z Vídně do Budapešti, nebo z Londýna do Paříže. Cena zahrnuje jízdné, pojištění, ubytování a stravu, dle délky trasy. Snídaně se podává tak jako kdysi v kupé a obědy či večeře v restauračních vozech. Na tato jídla jsou cestující svoláváni stewardy, kteří chodí vozy a zvoní na zvonec. Tradice se drží i dobové oblečení zaměstnanců a web cestovní kanceláře doporučuje dobové oblečení i svým klientům, kteří se pro cestu rozhodnou. Vlaku snad lze vytknout pouze to, že jej vozí moderní elektrické lokomotivy. Neladí to ani oku fotografa, ani oku fanouška železnic. Nicméně i když je vlak pro nás nedosažitelný zevnitř, zvenku to v našich silách je a tak jsme s fotoaparáty byli u toho, jak se tento kolejový klenot hnal po tom „našem“ koridoru. Posuďte sami, zda se to povedlo...

vsoe1

vsoe2

vsoe3

vsoe4

vsoe5

vsoe6

Text: Kamil KYZLINK

Foto: Kamil KYZLINK a Honza NEKVAPIL

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová