Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

30.6.2020 První jízda žlutého vlaku do Chorvatska

Od posledního červnového dne má naše republika opět přímé spojení s pobřežím Jadranu. V nedávné minulosti zde vlakové spojení s Chorvatskem střídavě bylo a nebylo. V roce 2005 jezdil mezi Prahou a Splitem Jadran expres, kterým jste si mohli převézt i auto, či motorku. Pro ubývající zájem cestujících byl postupně spoj zredukován pouze na přímý lůžkový vůz. Posléze spojení skončilo docela.

Letos epidemie koronaviru na jaře utlumila cestovní ruch a když státy v květnu začaly uvolňovat opatření proti jeho šíření, vycítil soukromý dopravce šanci. „Od nápadu na přímý vlak do Chorvatska, po spuštění prodeje jízdenek, uplynul zhruba měsíc a půl,“ uvedl Radim Jančura, majitel firmy RegioJet, pro jeden z internetových serverů. Není divu, že když tak trochu expanzi vlaků žluté barvy sledujeme, přemýšleli jsme, jak být i u první jízdy. V Praze se odjezd těšil větší publicitě, ale do Prahy se nám nechtělo. Původně měl být náš mladý Koleják s fotoaparátem mezi Dolní Lhotou a Blanskem, ale následně jsme se, u piva rozhodli, že pojedeme do Brna a počkáme tam.

Kolejácký „zpravodajský štáb“ tvořili Zdeněk Fasora, Tomáš Prudký a já. Po příjezdu do Brna jsme měli více jak hodinu na to, abychom se připravili. Tomáš si rozbalil své nádobíčko - stativ a na něm mobil, my pozjišťovali kam a kdy vlak dorazí. Počítali jsme, že dvanáctivozovou soupravu nedají jinam, než na první nástupiště, jako jedno z nejdelších. Vlak do Rijeky nasměrovali ke druhému nástupišti. Na jeho příjezd zde čekala asi padesátka cestujících a zástupci serveru Seznam.cz s kamerou. „Nijak jsem se na cestu moc nepřipravovala, ráno jsem se zabalila, vzala sebou i pečenou kačenu a jedu...“ uvedla nedaleko mne sedící paní do diktafonu mladíkovi od Seznamu. Když se poté obrátil na mne, zda jedu taky, řekl jsem že sice ano, ale až za měsíc a pouze na obrat soupravy.

Poté, asi o 4 minuty později, se žlutý vlak objevil. Dlouhá souprava se nevešla k nástupišti a poslední vůz zůstal mimo něj. Většina cestujících však nastupovala do prostředních vozů a pár lidí v Brně i vystoupilo. Tomáš se pospíchal postavit k lokomotivě a já sledoval dění u vlaku. Dvě minuty, které vlak měl v Brně stát, absolutně nemohly stačit, aby všichni nastoupili. A to lidí v Brně nebylo až tolik, valná většina lidí už ve vlaku byla. Vlak tedy opustil hlavní brněnské nádraží více jak po šesti minutách. Soukromý dopravce mohl být s obsazeností spoje spokojen. Vlak odjel na Bratislavu a přes Maďarsko a Slovinsko do Chorvatska.

Text: Kamil Kyzlink

Foto: Kamil Kyzlink a Tomáš Prudký

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová