Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

10.-11.12.2022 Ukončení výluky na koridoru a nová tramvajová trať v Brně

V prosinci se již tradičně mění jízdní řády: na železnici, silnici i u MHD. Tato změna vždy přinese nějaké novinky. Nejinak tomu bylo i letos, kdy změny nastaly hlavně u vlaků. Skončilo totiž mnoho rekonstrukcí, asi ta nejzásadnější u nás na jihu Moravy: po roce skončila výluka na cca 20 km dlouhém úseku trati z Brna do Blanska. Po dlouhém roce, kdy se na trati pracovalo, zde opět lze slyšet houkání vlaků a hovor cestujících na rekonstruovaných stanicích. A my Kolejáci byli u toho. V sobotu 10. prosince došlo k oficiálnímu ukončení výluky. U této příležitosti se konalo v Adamově slavnostní zahájení provozu. Proč v Adamově? Tamní stanice totiž prošla asi největší rekonstrukcí. Jsou zde úplně nová nástupiště a úplně nová 150 tun vážící nadchodová lávka. S tou nástupiště spojují kromě schodů také výtahy. Stanice taky prošla změnami. Budova je z půlky přestavěná, vybavena prostornou čekárnou s novým sociálním zařízením a novým informačním systémem. Výpravčí má k dispozici nejmodernější staniční zabezpečení, včetně napojení na CDP Přerov.

Pravidelná osobní doprava sice začala až v neděli, ale vlak už se na trati objevil v sobotu. Před 11. hodinou přijel do Adamova zvláštní vlak SŽ: lokomotiva Vectron a konferenční vůz. Dovezl premiéra ČR Petra Fialu a ministra dopravy Martina Kupku. Politikové po krátkých projevech oficiálně přestřihli pásku a zahájili provoz. K vidění ale nebyl jen zvláštní vlak, ale i dvojice historických motorových drezín. Veškeré dění pečlivě sledovala pro vás i trojice Kolejáků: Jirka Ambros, Zdeněk Fasora a Kamil Kyzlink. Odjezd politického speciálu se proti plánu asi o 40 minut zpozdil, i přesto Koleják Jirka vydržel na fotomístě a snad vlak dobře zachytil. Přes docela vlezlou zimu se akce těšila docela velké návštěvnosti.

V neděli 11.12. jsme se Zdenkem Fasorou vyrazili zkusit jinou drážní novinku: nový úsek tramvajové trati v Brně. Vede ze zastávky Osová, do konečné zastávky Nemocnice Bohunice. Z větší části jede tramvaj v tunelu, v němž je i jedna mezizastávka s názvem Západní brána. Protože je trať v tunelu a stanice připomíná stanici metra v Praze, včetně eskalátorů, dostal úsek přezdívku „brněnské metro“. Konečná stanice je hlavová, není zde klasická smyčka, koleje tu končí zarážedly. Proto zde musí jezdit tramvaje s kabinami pro řidiče na obou stranách soupravy. Z terminálu je pohodlný přestup na autobusy i trolejbusy, či pohodlný přechod do areálu nemocnice. Měli jsme štěstí, na nové trati jsme si vyzkoušeli i nejnovější tramvaj firmy Škoda Transportation. Nízkopodlažní tramvaj s tichým chodem a pohodlnými sedadly se na trať výborně hodí.

Pak už jsme se opět vrátili na koridor, projet si úsek z Brna do Blanska. Vlaky zde týden jezdí pouze 50 km v hodině, vše lze tedy krásně vidět. Jeli jsme klasickou soupravou s „Plecháčem“ a rychlíkovými vozy z konce 70. let minulého století. Změnami prošla většina stanic. Bílovice nad Svitavou mají zvýšená nástupiště, přístřešky a podchod z parkoviště u řeky Svitavy. Za Bílovicemi na trati přibyla odbočka Svitava, která umožňuje vlakům v případě potřeby přejet na protější kolej. Menší změnou prošly i Babice nad Svitavou. Adamov jsme již zmiňovali. V Blansku na nádraží se nezměnilo nic, pouze nad kolejištěm se klene silniční most. Na zastávce Blansko město byl zrušen přejezd se závorami. Na jeho místě vyrostl podchod pro pěší a minulostí je i budova, kde jsme jako Kolejáci kdysi měli základnu.

Co na závěr? Pokrok nezastavíš a až na tu unifikovanou betonovou šeď je to asi opraveno dobře. Nadšencům s foťáky mohou možná vadit protihlukové bariéry. Ty potěšily lidi, co bydlí těsně u trati. Za zmínku stojí, že se na trať vrátil pouze nákladní provoz, osobní vlaky a rychlíky. Mezinárodní vlaky stále jezdí přes Vysočinu. S jejich návratem se počítá nejspíše v dubnu příštího roku.

Tak ať nám ta naše trať dlouho slouží ke spokojenosti.

Text a foto: Kamil Kyzlink

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová