Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

17.11.2017 Plnou parou do Lednice

Na státní svátek kromě různých srazů a demonstrací připadla taky jedna historická jízda. Taky vlastně sváteční, byla vypravena u příležitosti 116 let od zahájení provozu na trati Břeclav-Lednice. Zároveň šlo o náhradu za tradiční Pálavský okruh, konaný na jaře. Tento se letos nemohl konat, protože se na části trati rekonstruovalo a byla zde nepřetržitá výluka. A v takovém případě tam někteří členové spolku nemohli chybět, ani jako dobový doprovod. Členstvo se sešlo v Brně u parního vlaku v docela početné sestavě. Dobové cestující představoval předseda Jirka Šimkůj, Karolínka a moje skromná maličkost. Dále s námi cestoval kolejácký potěr Tomáš a David a železniční odborník Martin Havlíček. V Hrušovanech u Brna pak přistoupil ještě Libor Kokeš.

Vlak byl sestaven standartně z vozů Ce, třetí třídy, vozu bufetového a vozu pro přepravu kol. V čele vlaku, jak jinak, parní lokomotiva 475.101 „Šlechtična“ a na postrku pak dieselová lokomotiva řady 479.1001 „Bardotka.“ Vlak vyjel v 8.40 z brněnského hlavního nádraží a více zabírala lokomotiva na postrku. Parní stroj byl totiž po opravě ložiska. K jeho poškození došlo při nedávné jízdě z Brna na Horňácko, do Velké nad Veličkou. Proto strojvedoucí parní lokomotivu tak nehnal a na každé stanici, kde jsme se soupravou zastavili, byl stroj pečlivě promazáván.

Přísloví Kdo maže, ten jede, zde bylo na místě. V Lednici, přímo na nádraží se konala tradiční zabijačka, s prodejem vepřových produktů. Mohly být určitě dobré, ale 75 korun za pár plátků tlačenky se mi zdálo přehnané. Doboví Kolejáci se těšili opět zájmu cestujících i místní veřejnosti. V Lednici byl taktéž náš fotograf Leoš. Fotil příjezd vlaku, pak i naši partu. Pořadatelé mysleli na vše a před nádražím čekal na cestující historický autobus, co je vozil po městě při vyhlídkových jízdách. My se předváděli u historické soupravy, než se vydala na svou jízdu zpět do Břeclavi, aby přivezla další lidi. Za tu dobu se naše parta vydala do nedaleké restaurace Myslivna, na něco dobrého do žaludku. S potěšením musíme uznat, že tam nastaly personální změny a na nic se nečekalo, jako v minulých letech.

Poté jsme se vydali do centra obce, do malého muzea. Zde se konala výstava Jak se žilo za Masaryka, do níž bychom docela zapadli. Výstava představovala jakousi prvorepublikovou ulici, s malými obchůdky a firmičkami, tak, jak to asi dříve vypadalo, včetně historických cedulí, letáků a předmětů. Byla zde ukázka např. četnické stanice, trafiky, fotoateliéru, obuvníka, atd. Mimo to i dobové elektospotřebiče, třeba vysavač Elektrolux. Všem se nám tato expozice velice líbila a určitě jsme nebyli sami.

Historický vlak se vydal na cestu zpět o půl čtvrté odpoledne a protože část cesty k Brnu už proběhla za tmy, užili jsme si i tu romantiku deště jisker za okny, tak jako to kdysi mohli cestující vidět. I lokomotiva jízdu po opravě zvládla bez potíží. Mám za to, že to byla plnohodnotná náhrada, za neuskutečněnou jarní akci a že se povedla. Tak snad příštím rokem vyjedeme zase na „Pálavák.“ Teď už nás čekají pouze akce spojené s časem Adventu a závěr naší sezony. A zase se budeme těšit na shledání s vámi nejen u železničních akcí.

Text: Kamil Kyzlink

Foto: Leoš Knecht

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová