Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

2.4.2017 Zahájení 2. provozní sezony na předsedově zahradní železnici

Jak jsme zde informovali, na jaře loňského roku si náš předseda Jiří Šimkůj zbudoval u svého domu zahradní železnici. Jedná se o model úzkokolejky v měřítku 1:22, označovaný také jako G. Vláček tedy neuveze lidi, jako třeba v Brně u OC Olympia, ale zase je na co se dívat.

„V zahradních železnicích jsem se zhlédl již v Německu, kam jsem jezdil na montáže a splnil jsem si svůj sen,“ uvedl předseda spolku pro periodikum 5plus2 poslední březnový pátek. Bude to asi pravda, protože oproti loňsku dostalo okolí trati jiný kabát. Loni jste mohli vidět trať takovou „neopeřenou.“ Jezdil zde jeden osobní vlak a bylo kolem ní pouze pár papírových staveb z darů pana Šedy z Brna. Ten svoje modely věnoval spolku v loňském roce. Přes zimu se předseda proměnil v architekta a stavitele v jednom. Pod jeho rukama vznikaly stavby železniční infrastruktury. Stavědlo, vodárenská budova, replika té v žst. Skalice nad Svitavou, i s vodním jeřábem, nebo třeba sklad materiálu. Největší dominantou na trati je však staniční budova Blansko-Divišova. Je unikátní jednak svými detaily, ale hlavně tím, k čemu slouží. Nejen jako dekorace ke kolejišti, to hlavně, ale je dutá a ukrývá ovládání celého kolejiště. Lidé dívající se od plotu ulice Divišova tak mají pocit, že vlak opravdu jezdí sám a celou kompozici neruší žádné kabely vedení. Ve stanici nechybí podchody, nástupiště a na budově ani takový drobný detail, jako jsou nádražní hodiny. U trati se rovněž objevil i model lanové dráhy, na němž jsem se malinko podílel i já. Dodal jsem kabinku a návrh jména horní stanice – Divišův vrch. Lanovka je pouze statická, nejezdí a pouze doplňuje krajinu kolejiště, ale předseda Jirka nevylučuje, že by v budoucnu jezdit mohla. Není k tomu už potřeba mnoho, stačilo by pár úprav.

Letošní druhou sezonu trať zahájila první dubnovou neděli, od 13 hodin. Náš spolek se postaral opět o bohatý doplňkový program. Kromě hlavní atrakce, tedy LGB kolejiště, na němž od letošní sezony jezdí vlaky dva, osobní a nákladní, jste mohli vidět i spoustu jiných zajímavostí. Třeba sbírku plechových autíček a traktorů, člena Kolejové Libora Kokeše. Ten dokonce zinscenoval u nádraží havárii auta a poblíž umístil sanitku a pohřební vůz. Pro fotografy naprosto neodolatelné. Návštěvníci také mohli poprvé spatřit modelové kolejiště spolku po generální opravě. Toto je unikátní v tom, že obsahuje na jednom panelu dva rozchody: TT a H0. Mohou se po něm nezávisle prohánět dva vlaky. Nechyběly ani lokomotivy v měřítku N z mojí sbírky, nebo třeba ukázka infosystému Pragotron. Zájemci zde mohli také získat pamětní razítko, či si zakoupit pohlednici. Díky nádhernému počasí a masivní propagaci byla návštěvnost nadmíru vysoká. Hlavně děti jen s těžkým srdcem opouštěly předsedovu zahrádku a každou chvíli se ozýval odmítavý pláč a hartusení rodičů. Zahájení poctil návštěvou dokonce i náš místopředseda s rodinkou, aby ne, když dodával stavební materiál na ty krásné výtvory. Všichni tedy mohli být spokojeni, jak lidé, tak my jako pořadatelé.

Od zahájení budou vláčky trať brázdit opět 2x do měsíce, vždy v neděli po obědě. Vše je závislé i trošku na počasí, nebo dispozici předsedy. Takže pokud chcete vidět tuto unikátní železničku vidět, máte možnost.

Text a foto: Kamil Kyzlink

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová