Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

3.9.2017 Mikulášská jízda CHŽK

Chornický železniční klub (CHŽK) se taky zapojuje do pořádání jízd s Mikulášem a čerty. Každé dva roky vyjíždí historická souprava na dlouhou, přes 9 hodin trvající jízdu. Trasa vlaku začíná, i končí v České Třebové. Už jsme jízdu absolvovali v roce 2015 v docela silním počtu, kdy jsme spolku dělali dobový doprovod. Nejinak tomu bylo i letos. I když letos nás u vlaku stálo v dobovém stejně, Kolejáků jelo méně. Dobový doprovod tvořilo naše stálé trio Jirka Šimkůj (doktor Kohn), Karolína Brožová, pokladní Kolejové (Sára Orenstein) a já (pan lékárník Roubíček). V České Třebové před odjezdem kolem vlaku skotačili čerti pod dozorem Mikuláše a andělů. „My jsme opravdoví.“ odpovídal jeden z pekelníků na dotaz, kdo je přestrojen za čerty. Malé děti hrdě přednášely básničky už u vlaku a oznamovaly, že se vůbec nebojí a těší se na jízdu.

O půl jedenácté dopoledne vlak vyrazil po koridoru, směrem na Svitavy, kde byla první delší zastávka. Vylezli jsme tedy na peron, kde nás lidi fotili. Po chvíli souprava s lokomotivou 423.009 v čele vyrazila dál na Letovice a Skalici nad Svitavou. Ze Skalice vlak odbočil na regionální trať, která stoupá do oblasti tzv. Malé Hané. Vyškrábali jsme se do Boskovic, kde se do vlaku hrnuli další zájemci. Mikuláš se svou družinou procházel soupravou, aby odměnil všechny hodné děti. Jen my Kolejáci jsme asi zlobili, neboť krásná andělka na můj dotaz, co je v košíku pro Kolejáky, odpověděla stroze: „Nic.“ V našem kupé kromě nás dobově oděných seděli ještě Kolejáci Laďa a Tomáš. Mimo jiné i Marek Tomek, který svého času vedl spolek KPL (Klub přátel lokálek), pro nějž jsme dělali taky dobové doprovody. Mimo to ještě vlastní historický poštovní vůz, momentálně sídlící v Břeclavi. Souprava byla sestavena z klasických dřevěných vozů 3. třídy a jednoho červeného vozu s občerstvením. Zde jste si mohli koupit veškeré nápoje, alko i nealko, dokonce i točené pivo. Mimo to výbornou klobásu s křenem, nebo párek v rohlíku.

Cesta romantickou tratí ubíhala, až vlak dorazil do stanice Šebetov. Zde proběhla hodinová přestávka v cestě. Probíhaly tu technické úkony kolem lokomotivy, ale taky občerstvení. To zajistili místní hasiči a jejich Občerstvovací stanice, taktéž s výborným sortimentem. Teplé nápoje přišly díky chladnému počasí docela vhod. V Šebetově na nás čekal taky kolega Leoš s fotoaparátem a svou ženou. Hned se nás ujal, aby nám udělal pár hezkých fotek, pro rozličné použití, hlavně k propagaci naší činnosti. Sníh okolo vlaku dokreslil zimní atmosféru. Předjela nás také RegioNova do Velkých Opatovic a jelo se dál. Za okny vlaku se pomaličku šeřilo a na Kolejácích se už zračila únava. Přece jen jsme všichni byli od rána na cestě. V zastávce Trpík měli místní nachystáno taky občerstvení, škoda, že tu vlak stál pouze deset minut. Prodával se svařáček, trošku zesílený, aby pořádně prohřál tělo. A za velmi rozumnou cenu. Ve stanici Moravská Třebová nás míjel zvláštní vlak s dieselovou lokomotivou Bardotkou v čele, který se vracel stejnou tratí do Skalice nad Svitavou, někteří toho i využili. Náš vlak se večerní tmou ubíral zpět na koridor, aby o půl osmé večer zastavil tam, odkud vyjel. Nadílka byla rozdána, párky a svařené víno dopito, jakož i pivo. Podle Marka Říhy, našeho kolegy z CHŽK však byla účast lidí o něco menší, než v roce 2015. Já osobně akci hodnotím jako velmi hezkou. Parní lokomotiva, zima a chomáče páry za oknem, dětská radost, to se mi vždycky líbí, i když osobně zimu rád nemám.

Můžete si i poslechnout reportáž o mikulášské jízdě od paní redaktorky Víty Balcarové z Českého rozhlasu.

Text: Kamil Kyzlink

Foto: Kamil Kyzlink a Leoš Knecht

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová