Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

23.9.2017 Národní den železnice Bohumín

Konec září patří tradičně oslavám na železnici. ČD už po několik let pořádají mnoho lokálních oslav po republice a jeden Národní den, který hostí většinou nějaký významný železniční uzel. Letos padla volba na severomoravský Bohumín. Stanice na hlavních trasách na Slovensko a Polsko, si tuto pozici určitě zasloužila. Náš spolek nemohl chybět, aby taky ano, nemůžeme porušit kontinuitu účasti. Za dobu pořádání Národních dní totiž nemáme ani jedinou absenci. Na každém místě někdo z Kolejové byl. Bohumín je navíc z Brna lehce dosažitelný rychlíky v hodinovém taktu, a to za cca 2 a půl hodiny jízdy. Vydali jsme se tedy v početné skupině, jakožto dobový doprovod, průřezu století páry a začátku 20. století. Náš předseda, standardně coby venkovský lékař, Laďa Kopecký změnil svoji image a z vysloužilého vojáka Balouna se změnil na policistu z první republiky a byla to opět dobrá volba. Já si už podruhé střihnul roli tuláka a naše pokladní Karolínka dámu z vyšší společnosti. Jedna skupina vyrazila rychlíkem už o den dříve, neboť je možnost přespat ve Frýdlantě nad Ostravicí, odsud to je do Bohumína asi hodina osobními vlaky. Trošku mě zamrzelo, že na tu stranu nemířil v rámci oslav žádný historický spoj. Druhá skupina dorazila v sobotu v dopoledních hodinách rychlíkem. Protože měli na trase trošku dopravní problémy a opozdili se, naše dobová skupinka vyrazila z Ostravy parním vlakem do Bohumína dříve a sešli jsme se až na místě.

Pokud šlo o skladbu celé akce, byla standardní - Svět změny, Svět historie a Svět zábavy. Po dobu celého dne bylo možno spatřit třicítku nejen historických vozidel, a to jak našich, tak zahraničních. Např. Věžák, Kremák, nebo dieselovou lokomotivu Kyklop. Největšími lákadly byly jistě lokomotivy Hrboun 310.23, Štokr 556.050, a lokomotiva 314.303. S nákladním vlakem vyjela na fotojízdy i známá lokomotiva Sergej. Návštěvníkům pořadatelé nachystali i jízdy vlaky po okolí Bohumína a Ostravy. Jezdilo se po vlečkách AWT, nebo po propojeních okolních tratí. V sekci změny jste mohli vidět první rekonstruovanou soupravu Pendolina, v níž fungoval pro zájemce i bistrovůz. Z Prahy sem zavítal legendární expres Ostravan v retrostylu.

Co pořadatelům nepřálo, bylo počasí, neboť soustavně pršelo a i když se to na počtu lidí nějak neprojevilo, bylo to docela nepříjemné. Naše dobová skupinka se zdržovala v prostorách peronů bohumínské stanice a opět byla terčem fotografujících lidí, hlavně Laďa a Karolínka. Dokonce jsme si od fandů železnice v nádražní hospodě za ten výkon vysloužili štamprličku, což se nám stalo poprvé. Nebýt toho sychravého počasí, hodnotil bych to jako o mnoho lepší, než loňský Cheb, kde byla sice zima, ale docela nešikovně využitý prostor stanice. Večer den železnice ukončila Noční show, kde se na točně předvedly nasvícené exponáty fotografům. To už jsme ale seděli v teple svých domovů, odjíždělo se podvečerním rychlíkem zpět do Brna.

Co se týká roku 2018, proslýchá se, že jsou v plánu dvě města, Plzeň a České Budějovice. Nemáme

Text a foto: Kamil Kyzlink

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová