Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

15.12.2019 RegioJetem linkou R8

Patnáctý prosinec nám přinesl na železnici mnoho změn a to i do blízkosti Kolejáků, na jih Moravy. Po více než roce skončila výluka brněnského uzlu a na hlavní nádraží se opět vrátily vlaky i cestující. Dolní nádraží, i nádraží v Židenicích, se pohroužily do tichého stereotypu s pár vlaky. Tedy, na Židenickém nádraží vlaků zastaví dost. A oficiálně se projedete pravidelnými vlaky až do Židlochovic. My se však s rozpaky těšili na jednu zásadní změnu. Na páteřní a dost vytížené trati Brno – Přerov – Ostrava – Bohumín ukončily provoz vlaky Českých drah. RegioJet, firma Radima Jančury totiž vysoutěžila provoz na této trati na příštích osm let. Tak se stalo, že o den dříve, ještě z nádraží Brno-Židenice, vyjel ve 21 hodin rychlík modrobílé barvy naposledy. Z Bohumína mu před půl devátou večer vyjel naproti taktéž poslední spoj. Poprvé tak na této trase nejezdí vlaky Českých drah. A poprvé tak nemá cestující jinou možnost volby, s kým se poveze. Chce-li totiž cestovat člověk z Brna do Prahy, má mnoho možností, i cenových. Do Ostravy a dál, chce-li jet člověk přímo, musí už dnes pouze žlutými rychlíky, nebo žlutými autobusy. A protože vlaky žlutého dopravce sledujeme od počátku, nemohli jsme chybět ani u prvního dne provozu.

Na rozdíl od zahájení provozu vlaků na Prahu, jsme nejeli hned prvním spojem a mým parťákem tentokrát nebyl předseda, ale Zdeněk Fasora. RegioJet si v Brně vybudoval čekárnu s pokladnami, pouze pro své spoje. Do této čekárny smějí všichni cestující, co mají platnou jízdenku na kterýkoli žlutý spoj. Čekárna je vybavena pohodlnými sedačkami a konferenčními stolky, automaty na vodu a kávu zdarma a informačním systémem, včetně wi-fi. Ta ten den ale dost stávkovala a nešlo se připojit. U ČD, pokud fungovaly, byly dvě čekárny. ČD Lounge, komfortní čekárna pro cestující 1. třídy, či handicapované cestující. Zde bylo k dispozici WC a teplá a studená voda, dětský koutek a pohodlné sedačky. V čekárně pro ostatní pouze strohé lavice a stoly.

My však netrpělivě čekali na žlutý rychlík. Cena celé jízdenky relace Brno – Ostrava začínala někde tam, co ČD nabízely se slevou IN50 a ještě bez místenky. Čili zatím žluté plus… do doby, než jsme se dověděli, že jde o ceny zavádějící a že lze očekávat zdražení. Pětivozová souprava nabízí zatím dvě třídy a uspořádání velkoprostorové a v oddílech pro 6 cestujících. Když zde působily České dráhy, jejich soupravy byly různorodé. Objevovaly se zde zprvu vozy 2. třídy, pro 8 cestujících v oddíle a pro 6 cestujících v oddílech 1. třídy. Jak šla modernizace, objevovalo se zde kde co. Velkoprostorové vozy, vozy půlené a pouze 1. třída měla k dispozici zásuvky na 220 V. Lahůdka byly u ČD vozy řady Beer, ty měly velké oddíly, pro 10 cestujících. RegioJet taky nabízí zásuvky na 220 V, ale pouze v 1. třídě a ve druhé jen v oddílech, velkoprostorové vozy je nemají. Ale propagační bulletin je psán tak, že zásuvky jsou všude. To může působit nepřesně. Nebo to tak do budoucna bude, kdo ví… Ač vozy vypadaly pěkně a interiér působil teple, zkušenému oku Kolejáka neuniklo, že už mají něco za sebou. Zašlé potahy sedaček, oprýskané hrany stolečků a uschlé mouchy v osvětlení prozradily, že o novou soupravu nejde. Ovšem ani ČD když tu jezdily, mnohdy neoslnily. Zažil jsem na této trati leccos, jinovatku v kupé, neuklizenou soupravu a v 1. třídě sedadlo podepřené cihlou.

Žlutý vlak však vyjel na čas a protože venku bylo sychravo, hřálo nás příjemné teplo. Když jsme se blížili do Vyškova, už jsme byli v podstatě na zhlaví stanice, oznamoval systém informaci, že vlak zastaví ve jmenované stanici. Tady bych měl velkou výtku. Takto totiž probíhalo hlášení všech stanic, kde jsme zastavili. Kdo by tu jel poprvé a sled stanic by neznal, nestihne se ani obléknout. V rychlících ČD hlášení probíhalo asi 5 minut před plánovaným zastavením. Za Vyškovem jsem zkusil na svém telefonu wi-fi. Na rozdíl od čekárny, zde fungovala bez chyby, i zábavní portál zde celkem šlapal. I načítání webů, například Kolejové, vcelku šlo. I na Zdenkově starším stroji se brouzdat po síti dalo. Tady bych, alespoň pro cestu tam, výhradu neměl. Rychlíky ČD zpočátku na této trati wi-fi neměly, později některé a to ještě ve vozech 1. třídy.

Trošku nás ale nepotěšilo občerstvení. Ani ne ceny a sortiment, ten je zde bohatší než býval v minibaru u ČD, ale způsob jeho objednávání. Chce-li si cestující objednat, musí mít chytrý telefon, nebo tablet a v něm nainstalovanu aplikaci RegioJetu. Přes tu si objedná a vidí kolik objednávek je před ním. Zboží mu pak stevardka donese na místo. Nemáme-li aplikaci, jako třeba jsme ji neměli my, museli jsme si do vozu s oddílem prodeje dojít a ke každému zboží bylo přičteno 10 korun. Toto mi připadá nelogické. Bral bych, kdyby dražší bylo to, že mi je sortiment doručen až na místo. A chytré telefony, i když je dnes má většina lidi, nemá každý. A na této trase cestuje pestrá směsice lidí, i napříč věkem. České dráhy zaměstnávaly stevardy a stevardky s minibarem, který alespoň 2x za cestu objel soupravu. Nikdo z cestujících nepotřeboval aplikaci a mohl si objednat co bylo v sortimentu. Zde bych tedy nového dopravce nepochválil, i když vím a věřím, že pořád budou velkou část klientely tvořit studenti.

Dostáváme se k nejvíce diskutované místnosti vlaků… ano, WC. Zde si RegioJet, alespoň první den, udržel vcelku vyšší standard. Příjemná vůně, čisto, tekoucí voda i papír. Jak cestou tam, tak cestou zpět. To kdyby vydrželo, i když je jasné, že čistota je v prvé řadě na cestujících, jak ji udrží. U rychlíků národního dopravce toto nebylo vždy jisté. Mnohdy už po odjezdu z Brna se člověk na WC bál. Zažil jsem tam sníh, led, díru v podlaze i spícího bezdomovce. Kdo ví, jak to bude vypadat u RJ po těch třeba sedmi letech provozu. Když to shrnu, tak u obyčejného cestujícího zvítězí jistě cena. O seniorech a studentech ani nemluvím. Ti z Brna do Ostravy dojedou za 50 Kč a to i s malým občerstvením. Možná i pestřejší služby a čekárna pro každého může být přínosem. Já osobně měl z první jízdy rozporuplné pocity, ale to možná proto, že jsem na této trase jezdil od mala a nic jiného než ČSD a ČD zde nebylo. Tak uvidíme za pár let, až se vše usadí, vyladí a lidé si zvyknou. Zatím zbývá popřát mnoho spokojených cestujících na lince R8…

Text: Kamil Kyzlink

Foto: Kamil Kyzlink a Zdeněk Fasora

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová