Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

Geovycházka po Brně

Zima už nás pomalu, ale jistě přestává bavit. Pořád je člověk nastuzený, mráz zalézá za nehty a ani ten geocaching netáhne tak, jako jiné měsíce. Zase se ale dá doma strávený volný čas věnovat řešení záludností, co v sobě mají některé schránky. Každý z vás jistě zná klasický veršovaný Erbenův horor - báseň Zlatý kolovrat. Sekání údů, dloubání očí, to se každý žáček základky při hodině literatury orosil. Na této básni byl založen úkol k nalezení keše stejnojmenného názvu. Pro ty, kdo chtějí zkusit - GC16QDO, (pro neznalé, jde o jakési „směrovací číslo,“ pod nímž lze na oficiálním webu hry nalézt popisek dané keše). Jedná se o keš typu Mystery, čili než jsme se pro ni vydali, předcházelo tomu trošku hlavylámání. Úkolem bylo si nejprve báseň přečíst, já to nečetl tentokrát. Karolína, coby knih znalá, ta ano. Z onoho Erbenova krváku vytěžila souřadnice, z pochopitelných důvodů neřeknu jak, ověření bylo správné. Mohlo se jet do Černovic. Ne nezcvokla z toho, to už dřív já mohl, protože jsem na tom místě dvakrát byl a nenašel ani ho… Zkrátka nic jsem nenalezl. Ve dvou se to lépe táhne, takže dnes, v sobotu 9.2. se zadařilo. Jo, naše GeoKolejačka Karol je třída. Na první sáhnutí třímala v ruce malou krabičku. Zanechali jsme v ní naše Kolejácké CWG a já udělal fotku s industriálním objektem.

A mohli jsme se přemístit pro další zajímavý poklad s názvem Tramvajová štola (GC17E6H). Tato taktéž mystery kešule pojednávala o projektu ze 70 .let, který měl řešit otázku tzv. rychlé tramvaje, čili schránka blízká našemu zájmu. Podle dokumentace měla tramvaj vjíždět do tunelu v místech dnešní proluky ve spodní části ul. Pekařské, v mírném pravotočivém oblouku projet špilberský masiv a v prostoru křížení Marešovy ulice a Joštovy třídy opět vyjíždět na povrch. Celková délka navrhované trasy byla 650 metrů a rozměr tunelu dosahoval 10 metrů šířky i výšky. V první fázi realizace tohoto díla byla v roce 1978 zahájena z Pekařské ulice ražba průzkumné tzv. levé patní štoly, která měla poskytnout informace o geologických vlastnostech skalního masivu. Po provedení necelých 500 metrů plánované trasy, byl celý projekt roku 1979 zastaven. Jaké důvody k tomuto rozhodnutí vedly, nejsou přesně jasné, ale zřejmě se priority tehdejšího plánování přesunuly do jiných oblastí a projekt rychlé tramvaje ztratil na aktuálnosti. Keš však je aktuální stále a jejímu nalezení předcházel kvíz tematicky zaměřený na tento projekt. Opět se jej chopila Karolínka a vzala na pomoc chytrý internet, co ví vše, když člověk pro změnu neví nic. Za pár hodin byla souřadnice na světě, pak už pomohl můj orientační smysl a mapa Brna. V dosti drze umístěné schránce, kolem které jistě chodí stovky lidí, jsme nalezli kolečko CWG, dokonce letošní ražbu, tak jsme si jej vzali a zanechali na místě své… a popis samozřejmě, jak velí pravidla. Nuže, dva geobodíky doma, takže po dlouhém lenošení i ty jsou dobré, no ne?

Text a foto: Kamil Kyzlink

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová