Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

O Ježkově mostu


Když státní dráha stavěla roku 1912 na stanici přejezdnou kolej pro bezpečný průjezd rychlíků, firma této příležitosti využila a dojednala s dráhou stavbu vlečky do továrny. Kolej byla prodloužena až proti továrně a postavením opěrné zdi získáno v násypu místo pro odbočnou kolej. Přes točnu ( o průměru 6,5 m ) a most vedeny pak koleje do továrny. Byly získány dva zánovní mosty od dráhy, a to 32 m přes řeku a 10 m přes nerovný terén. Trať se od mostu svažuje k silnici a odtud stoupá mírně do závodu k druhé točně. Vzdor točnám tento způsob při malém denním provozu 4 – 6 vagonů dobře vyhovoval. Most stavěli zaměstnanci závodu za dohledu montéra odborné firmy a stejně i trať byla položena v režii za dozoru traťmistra dráhy. Velkou práci daly oba pilíře mostu, které byly stavěny ve vodě až na pevný základ. Při zkoušce byl most zatížen dvěma lokomotivami. Hlavní most vážil 40 t a stál 4880 K ( 12 K/100 kg ). K jednání byli pozváni také sousedé, kteří byli jako obyčejně proti stavbě ( vedl stavitel Jalový ). Na nátlak komise dali souhlas ke stavbě s podmínkou, že bude řeka u mostu rozšířena pod oba mosty. Rozšíření profilu se ale ukázalo zbytečné a záhy se zaneslo.

Autor: Jiří ŠIMKŮJ

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová