Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

Projekt expozice s Ježkovým mostem v Blansku se potýká s problémy

Blansko 16. září (ČTK) - Projekt na vybudování muzejní železniční expozice s historickým Ježkovým mostem v Blansku se potýká s problémy. Spolek Kolejová sice zachránil tuto ojedinělou ocelovou památku před rozebráním, nyní ale nemá peníze na vytvoření stálé výstavy. Potíže jsou také se sháněním historického vagonu, který bude na most umístěn. ČTK to dnes řekl předseda sdružení Kolejová Jiří Šimkůj. V prosinci 2012 tomu bude už sto let, co byl blanenský Ježkův most postaven.

Kolejová má 30 členů, včetně malých dětí. Jsou to milovníci železnice. Když před dvěma lety přišli vodohospodáři při čistění koryta řeky Svitavy s tím, že most by se měl strhnout a odvézt do šrotu, protože chátrá a je nevyužit, postavili se proti.

Členové spolku pak most, který neměl majitele, získali do svého majetku. Předloni jeřáb ocelovou konstrukci, klenoucí se přes Svitavu, odstranil a její svrchní část umístil na zelené prostranství na betonové panely.

Konstrukce se počátkem loňska stala oficiální technickou památkou. Ministerstvo kultury nyní věnovalo 62.000 korun na její přetření. Omšelý nátěr bude 28. září nahrazen zeleným.

Projekt ale zahrnuje i umístění historického vagonu na most, v němž vznikne malá železniční expozice. Podle sdružení by byl ideální poštovní vagon z první poloviny 20. století. "Jeden jsme měli vyhlédnutý, ale už jej někdo koupil," doplnil Šimkůj.

Pokud se spolku podaří vagon vykoupit za šrotovou cenu, bude stát 50.000 až 100.000 korun. Kolejová zatím tyto peníze nemá, doufá, že je aspoň částečně získá z dotací. Stejně složité bude i hledání vhodného vagonu pro instalaci na Ježkově mostě.

"Do stého výročí od jeho vybudování v Blansku s největší pravděpodobností vagon neseženeme. Most bude ale natřený. Doplníme k němu závoru i návěstí," doplnil předseda sdružení.

Most je asi 150 let starý a byl kdysi součástí železniční tratě Plzeň-Praha. Za první republiky ho koupila slévárna a kovárna blanenské společnosti K. a R. Ježek. Most byl pak součástí vlečky do podniku. Za druhé světové války byl jediným mostem v Blansku, který se Němcům nepodařilo vyhodit do povětří. Svým účelům sloužil až do roku 1996. Od té doby byl nevyužitý.

Vladimír Klepáč/ktp

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová