Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

9.10.2009 Jeřáby zdolaly Ježkův most

Řetězy jeřábů vržou a na nich se houpe ocelový kolos. U řeky Svitavy v Blansku dva jeřáby přemísťují Ježkův most. „Jsme z nejhoršího venku,“ vydechne ke svým lidem Tomáš Novotný, který akci režíruje pomocí vysílačky.

Zda jeřáby těžký ocelový most zvládnou přemístit, totiž nebylo ráno jisté. Nyní pracovníci tipují, že most bude stát nejdřív za tři hodiny. Situace vypadala černě až do jedenácté hodiny. Digitální váhy jeřábů ráno naměřily hmotnost, která všechny šokovala. „Podle odhadů měl most vážit třicet až čtyřicet tun, ale digitální váhy, které jeřáby mají, naměřily šestapadesát tun. To je velký rozdíl,“ řekl Vítězslav Nečas z Povodí Moravy, které přesun mostu organizuje i platí. Podle Nečase tak hrozilo, že se přemístění za víc jak milion korun ještě více prodraží. Pracovníci by totiž museli do Blanska povolat silnější jeřáb a udělat pro něj nájezdy. „Je to výjimečná akce, kterou obvykle neděláme,“ podotkl Nečas.

Když poprvé jeřáby zabraly, pocítil předseda Kolejové, která nyní most vlastní, Jiří Šimkůj obavy. „Měl jsem strach, aby most nespadl nebo se nějak nepoškodil. Jeřáby jej pomalu poposunují. Teď už věřím, že vše dobře dopadne,“ řekl Šimkůj o pozdním dopoledni. Ten s ostatními členy sdružení mohl akci pouze přihlížet.

„Až bude most na svém místě, pak začneme odstraňovat rez a most natírat,“ prozradil Šimkůj. Kolejová most dostala darem od města Blanska. Tím jej zachránila před sešrotováním. Nyní chce na starý ocelový skvost postavit vagon a v něm zřídit svou klubovnu a malé muzeum se starými cedulemi, fotografiemi a jinými věcičkami, které se týkají železnice.

Podle dalšího člena Kolejové Kamila Kyzlinka je Ježkův most kolem sto padesáti let starý. Vyrobila jej blanenská Ježkova továrna. Původně stál nýtovaný most na trati Praha – Beroun. Tam nahradil dřevěný most, který strhla povodeň. „Odtud ho téměř před sto lety přesunuli do Blanska. Lidé na jeho kolejích přetahovali nákladní vozy pomocí řetězů. Most takto sloužil do roku devadesát šest,“ zmínil historii Kyzlink.

Podle šéfa dnešního přesunu Tomáše Novotného bude Ježkův most stát na novém místě ještě dnes. „Odpoledne celý most zvedneme jedním jeřábem nahoru. Druhý jeřáb jej podjede, tam se zapatkuje a budeme most přehazovat na místo určení,“ nastínil a ukázal na místo hned vedle řeky Svitavy. Jde o nejbližší místo, které členové Kolejové s blanenskými radními našli. Vyhnou se tak devastaci chodníku či kácení stromů a křovin.

stehovani1

stehovani2

Autor článku: Karolína Opatřilová, převzato z Blanenského deníku

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová