Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

Koleják ve světě

Jak si tak závěrem roku dělám pořádek v počítači a třídím a archivuji fotky z různých cest, vidím že mám občas i nějaké fotografie, které se týkají železnice. Jako člena Kolejové (tedy „kolejáka“) mě samozřejmě železnice zajímá, ale většina mých cest – ať už soukromých (se ženou nebo kamarády) nebo služebních – se na železnici totiž nijak zvlášť nezaměřuje (času na cestách je málo a člověk není pořád jen „koleják“, že… - viz např. dřívější reportáž z dovolené v jižních Čechách). Proto aby tyto fotky jen tak nezmizely v na záložním disku, udělal jsem následující přehled takových snímků, do kterých se mi přimíchalo něco z „kolejáckého“ světa. A abych tento příspěvek trochu obzvláštnil, zaměřil jsem se hlavně na zahraničí. Úvodem tedy něco z České republiky (ale blízko hranic) a pak už blízké i vzdálenější kraje… Přeji příjemné počtení a pokoukání.

České pohraničí

Jak známo, sousedíme s několika zeměmi a české pohraničí je tudíž velice pestrým územím. Proto jsme do něj několikrát zavítali s partou bývalých spolužáků. Tato místa se nám líbí, třeba i proto, že jsou často málo obydlená, turisticky málo navštěvovaná a tudíž velmi svérázná a zajímavá.

Například tzv. šluknovský výběžek v severních Čechách, respektive jeho ještě severnejší část zvaná fukovský výběžek (podle zaniklé obce Fukov) – železniční trať, která zde probíhá, je nejseverněji položeným úsekem trati na českém území. Je ale také zajímavá tím, že se jedná o jeden z mála peážních úseků české železnice: kolej patří německé trati Dresden – Zittau.

Dalším vybraným místem je Ašsko na západním konci naší republiky. Například v národní přírodní rezervaci Soos provozují průmyslovou úzkorozchodnou železnici na odvoz vytěžené rašeliny. A návštěva rezervace plné zajímavých pachů a bublajících mofet (malých sopek) s horkou vodou a bahnem taky stojí za to :-)

Pohraničí má ale samozřejmě i zajímavou historii. Známou událostí, související se železnicí, byl např. tzv. Vlak svobody, který v roce 1951 doslova prorazil hranici a umožnil tak hromadnou emigraci na Západ. V dotyčných místech (mezi Aší a německým Selbem) jsme nebyli ale cesta nás zavedla např. na zastávku Aš město, která patří k nejzápadnějším u nás.

Polsko

Poláci jsou nám kulturně i jazykově blízkými sousedy a jejich země je zároveň opravdu veliká (asi 4x více než ČR). Fotografie přiblíží na ukázku jen dvě místa – Kłodzko v jižním Polsku (jen 30 km od Náchoda – 2 fotky ze zastávky Kłodzko - Miasto) a Gdańsk u Baltského moře (téměř 500 km na sever – fotka z hlavního nádraží Gdańsk Glówny). A když už budete v Kłodzku (které mimochodem ve středověku patřilo k Čechám), navštivte i jeho velkou pevnost včetně podzemních katakomb… a ochutnejte zapiekanky a vafle. Smacznego! (Dobrou chuť!).

Maďarsko

Další nám blízkou zemí je Maďarsko. Do jejího hlavního města Budapešti se dá vlakem přes Břeclav, Bratislavu a Nové Zámky dojet přibližně za 4 hodiny. Na fotkách jsou maďarské vlaky; dále pak lanovka na budapešťský kopec Gellérthegy. Dále lze doporučit např. návštěvy některých z mnoha místních termálních lázní… A užijte si maďarštinu – podle mě je to jediná evropská řeč, které se absolutně nedá rozumět :-)

Belgie a Nizozemí

Belgie a Nizozemí (neboli Holandsko) je taky relativně blízko - hned za Německem :-) Vlakem jsem tam nikdy nejel… ale určitě to netrvá o moc déle než např. Student Agency (linka do Londýna), kterému trvá cesta z Brna do Bruselu kolem 16 hodin. Jinak samozřejmě letadlem…

Několikrát jsem navštivil belgickou metropoli Brusel. Tam se nachází několik nádraží – následující fotky ukazují pár místních vlaků ale například i vysokorychlostní Thalys, který pendluje mezi Německem a Francií…

Mezi další známá belgická města patří například Gent nebo Antverpy – z vlakových cest mezi Bruselem a těmito městy pochází následující snímky vlaků.

Dále z holandských měst jsem navštívil Groningen, který je metropolí severní části Nizozemí zvané Frísko. Fotky pochází z přibližně dvouhodinové cesty vlakem mezi Groningenem hlavním městem Amsterdamem.

Belgie i Nizozemí jsou si velmi blízké. Brusel je evropská metropole se známým Atomiem, další města jsou menší ale možná i tím zajáímavější… A nezapomeňte, že Belgie je zemí čokolády a piva!

Dánsko a Švédsko

Pro Skandinávii (lidi, kulturu i krajinu) mám slabost, takže jsem byl rád, když jsem mohl navštivit města na obou březích průlivu Öresund. Ten leží mezi Dánskem a Švédskem a vede přes něj nejen silniční most ale také železnice (částečně pod zemí, částečně nad), která spojuje dánskou Kodaň se švédským Malmö a univerzitním městečkem Lund. Na snímcích z těchto míst je patrná pověstná skandinávská čistota a pořádek.

V severním Dánsku jsem měl dále možnost navštivit město Aalborg. Protože je Dánsko rovinatá země, je z tamní rozhledny vidět téměř celá země. Rozhledna proto nesměla chybět i na místním modelovém kolejišti.

Celkově je Dánsko i Švédsko plné cyklistů (všude rovina, cyklopruhy, cyklostezky…) a je tam klid, bezpečno a čisto. Ale pozor – ve Švédsku je prohibice alkoholu: mají ho jen ve zvláštních obchodech, lze nakoupit jen omezené množství, nesmí se pít na veřejnosti… ale stačí přejet přes průliv do Dánska, kde prohibice není a dát si třeba místní Tuborg nebo Carlsberg.

Velká Británie

V Anglii, kolébce železnice, jsem bohužel žádné vlaky neměl možnost vyfotit; proto přikládám alespoň dva snímky zajímavé nadzemní dráhy, která rozváží cestující na terminály letiště v Birminghamu.

Cesty za sluncem

Ze zemí dále na jih jsem nedávno napsal reportáž o cestě vlakem do Srbska. Dále pro zajímavost pár snímků ze zajímavé dráhy na vrchu Akropole, který se tyčí nad řeckou metropolí Athénami a které slouží k přepravě mramoru na nekonečné rekonstrukci této snad největší antické památky na světě…

Další zemí, čerpající z antických dějin, je samozřejmě Itálie a to především jeho hlavní město Řím. Následují proto snímky vlaků, které spojují město s letištěm Fiumicino, ale i další příměstské spoje, které vás dovezou například k moři – na pláže Lido di Roma nebo Lido di Ostia je to přibližně půlhodina jízdy.

Jižní země, včetně Balkánu, jsou určitě na cestování také velmi zajímavé. Ve srovnání třeba s výše zmíněným Holandskem nebo Skandinávií jsou však jisté zřejmé rozdíly – např. trochu méně pořádku a čistoty :-) To je ale určitě vyváženo bohatými stopami místní bohaté historie nebo např. možností koupání ve Středozemním moři nebo užívání si chutných italských jídel...

A na závěr cest za sluncem (i závěr celého tohoto textu) patří bonus – dva snímky z prosluněné Austrálie. Ta je už trochu dál – let trvá téměř celý den. Tato země, pokrývající celý ostrov (a zároveň kontinent) také určitě stojí za poznání – já jsem měl možnost poznat jedno z jeho měst a to Brisbane na severovýchodním pobřeží.

Závěrem přeji vše nejlepší v novém roce 2013 a doufám, že vás tento příspěvek zaujal a třeba i inspiroval k cestám nejen po českých kolejích. Takže Kolejáci, hurá do světa!

Text a foto: Jiří Ambros, příp. někdo ze spolucestujících :-)

Copyright © 2009 l Design by Iva "Smajlenka" Svozilová